"Nova Europska drama ili velika obmana 2"
- "Nova Europska drama ili velika obmana 2", Zagreb: Leykam international, 2009.
Nova Europska drama ili velika obmana je knjiga neobične sudbine za teatrološko izdanje. Nakon objave (Meandar, Zagreb, 2005) odmah je uzburkala i domaću i stranu teatrologiju. U hrvatskim je medijima neuobičajeno mnogo prikazivana, nakon godine dana je nagrađena, a zatim i izrazito jako napadnuta u medijima. Knjiga je imala i međunarodni odjek: prikazivana je u časopisima od Koreje do Rumunjske, dijelovi knjige su prevedeni i objavljivani u brojnim časopisima od Engleske do Mađarske, a cijela je knjiga objavljena na slovačkom i bugarskom. Knjiga i/ili članci iz časopisa citirani su po cijelome svijetu, a knjiga (odnosno članci) koriste se kao udžbenik na brojnim sveučilišnim kolegijima o suvremenoj drami. Bila je tema kongresa svjetske udruge kritičara i teatrologa (Sofija 2008) gdje je podijelila svjetsku kritiku. O čemu se u knjizi radi i u čemu je njezina tajna? Nova europska drama 2 donosi cijeli tekst objavljen 2005. u izvornom obliku (jer se ništa od toga nije promijenilo) i govori o nametanju trenda krvi i sperme, in yer face drame (drame pune eksplicitnog nasilja i seksa koje govore isključivo o krajnje disfunkcionalnim obiteljima te postitutkama i narkomanima) kao nove europske drame na europske scene pod izlikom da se radi o novoj drami, izrazito lijevo odnosno društveno svjesnoj i kritičkoj i da je to jedino legitimno viđenje svijeta mlade generacije koja ne vidi izlaz u današnjem društvu. Pri tome se razotkrivaju mehanizmi nametanja i demagogije koje su se koristile. Drugo izdanje je prošireno i dopunjeno važnim dijelovima. Dodan je Epilog iz 2009, odnosno opis što se nakon 2005. dogodilo sa samim trendom. Upravo prema prognozama izrečenim na kraju knjige 2005, trend je zamro u zemljama od kojih je krenuo i zamijenjen je drugim dramskim trendovima (npr. verbatimom ili dokumentarnom dramom), odrekli su ga se i začetnici (redatelji poput Ostermeiera ponovno režiraju klasike i ne traže nove pisce) i pisci koji su na njegovom valu postali slavni (Biljana Srbljanović). Od cijelog trenda (i silne buke koju je podigao) u glavnu je struju ušla je samo Sarah Kane, i neke teme/likovi (promiskuitet iovisnici) i konvencije (npr. povećana doza nasilja na sceni kao i eksplicitno prikazivanje tog nasilja). . Drugi dio govori o neobičnoj recepciji knjige – ta je recepcija ne samo fenomen u svijetu teatroloških izdanja nego je i pokazatelj značaja knjige jer se kroz sve prikaze vide estetski stavovi samih recenzenata. U knjizi se zato donose svi prikazi (i prijepori, odnosno napadi) knjige u hrvatskim medijima ali i neki od tekstova objavljenih u svjetskim časopisima.
- Medijski odjek ... više
prijevodi...
|